Tuesday, May 12, 2009

Take Me Out

Na mijn welkomstboodschap, lijkt het me tijd om de sfeer eens goed neer te zetten en iets over mezelf te vertellen. Zo heb ik, een jaar of vijf geleden, mijn tv het huis uit geflikkerd. Ik kan u dit van harte aanraden. U zult zien, u houdt zeeën van tijd over, u krijgt vanzelf jeuk aan uw hersenen, en voor u het weet krijgt uw leven die zekere glans die het altijd al miste. Nooit meer doodgegooid worden met reclames voor producten die u niet nodig heeft tijdens een spannende film, nooit meer geconfronteerd worden met het laagste, lelijkste en verwerpelijkste die onze samenleving u te bieden heeft (tokkies, terror jaap, Jensen, ik heb het tegen jullie). Zeg nou zelf, wie wil dat nou niet?

Echter, ik ben niet van binnen de ring naar een grot verhuisd, dus om de zoveel tijd leer je als mens nieuwe dingen kennen. Zo wees een collega mij recent op een nieuw televisieprogramma (althans nieuw voor mij), ook te bekijken op eigen initiatief op het internet: Take Me Out. (http://www.rtl.nl/components/programma/takemeout/index_video.xml)

Voor de mensen die een gegronde angst hebben om op onbekende links te klikken (terecht, overigens), zal ik even kort samenvatten waar het programma over gaat. Eddy Zoey, bekend van BNN en kutmuziek, presenteert een soort speeddating programma. Dertig vrouwen worden een studio ingeranseld, vervult met dromen van vijftien seconden beroemdheid, opgedirkt en achter een gekleurde lichtbak met een knop gezet, in afwachting van vrij gezellige vrijgezelle mannen. Per aflevering wordt er een middelmatige loser uit een lift gebonjourd die dertig seconden iets over zichzelf mag vertellen. Eddy vraagt voorgenoemde vrouwen naar hun voorkeuren en door middel van de knop op de lichtbak kunnen de vrouwen de man goed of afkeuren. Na drie ronden kan het zo zijn dat er een vrouw overblijft, deze mag vervolgens de man een nepzoen en een kleverig zweethandje geven en deze format herhaalt zich een aantal keer per aflevering en is vijf keer per week op uw televisie te bewonderen.

Tot zover het smaakvolle gedeelte. Het niveau van iedereen in die studio in Aalsmeer heeft een diepgang van een glas water. Niemand voelt zich daar gemakkelijk, niemand heeft ook maar iets te melden en het geheel oogt als een auto-ongeluk in slow motion. We zijn met z’n allen zo’n 5000 jaar bezig met civilisatie, en in 2009 is het ons gelukt om bijna te imploderen met oppervlakkigheid. Er wordt geklapt, er wordt gejoeld, er worden slechte dubbelzinnigheden in zenuwachtig gegiechel voortgebracht, en uiteindelijk wordt iedereen vernederd. Het uiteindelijke doel van dit programma is namelijk: beoordeel iemand zo oppervlakkig mogelijk, en als jij dat het beste doet, mag je dat aan Eddy (en de kijkers!) uitleggen. Wat zal je moeder trots zijn.

En dat, blijkbaar, is waar men al jaren op zit te wachten.

Ikzelf ga morgen naar de winkel om een televisie te kopen, zodat ik deze aankomende donderdag nogmááls bij het grof vuil kan zetten.

-Binnen de ring. 12-05-2009

No comments:

Post a Comment