Thursday, May 28, 2009

Politiek Correct

Lieve Lezers, ik moet bekennen dat ik af en toe vast kom te zitten in een onbegrijpelijke wereld van dubbelspraak. Bijvoorbeeld een term als politiek correct. Heden ten dage is dat toch niet zo populair meer zoals dat in vroeger tijden was. Sterker nog, politiek correct staat zo'n beetje gelijk aan overbodig, verwerpelijk, dom en melaats. Laten we gezamelijk kijken naar de betekenis! (Leren Is Leuk!)

In een notedop betekent politiek correct, dat men zich qua gedrag en uitlatingen houdt aan een aantal zaken. Namelijk, dat wij niet discrimineren op basis van huidskleur, geloof en overtuiging, dat wij ons niet onbeholpen en bot uitlaten tegenover anderen en dat we basically ons niet gedragen alsof we in een fucking schuur zijn opgevoed.

Nu weet ik dat de landelijke dichtheid van schuren per vierkante kilometer in Nederland best meevalt, maar blijkbaar zijn er nog veel mensen die er prat op gaan dat zij mensen discrimineren, snel uit hun slof schieten, politici bedreigen -anoniem- , bumperkleven, shit op straat gooien, mensen over één kam scheren, met hun mond vol praten, het mileu naar de klote helpen, over de rug van anderen presteren, bonussen accepteren, homo's afzeiken of bedreigen en onbeleefd reageren op andermans levensovertuiging.

Vreemd. Vroeger dacht ik altijd dat die mensen gewoon niet beter wisten, maar nu is iedereen daar dus trots op.

Nu we het over vroeger en dubbelspraak hebben, ik kan me nog goed herinneren dat op de middelbare school het wel eens voorkwam dat iemand een hoog cijfer voor een vak had gehaald. Geen punt, zou je denken. Echter, als deze persoon dat met enige regelmaat deed, begon de populariteit van diegene omgekeerd evenredig te dalen. Per slot van rekening zijn goede cijfers ook een slechte zaak en wil ook niemand namelijk het etiket hebben dat zij iets goed doen. Ehh. Wacht eens.

Misschien is deze dubbele shit te verklaren aan de hand van sportwedstrijden. Stel, je houdt van een sport, voetbal, korfbal, whatever. Je bent overrompeld door de schoonheid van het spel, de techniek van de spelers. Zo erg dat je geld en vrije tijd opoffert om deelgenoot te zijn van zo'n bewegend schouwspel. Is het dan niet vreemd dat er ergens een associatie vormt met zo'n team, dat een vrij aardige hoeveelheid mensen zich geroepen voelt om een scheldwoord of bierflesje naar dan wel de spelers van het andere team, dan wel hun supporters te gooien.

Ik heb -heel politiek correct- er eerder bewondering voor als iemand anders of een ander team beter is, ook al smaakt verlies eerder bitter dan zoet. Vind het wel iets hebben om met opgeheven hoofd iemand anders de hand te schudden en te feliciteren met de overwinning en ik haal de associatie wel bij het moment en de kunst van het gespeelde spel.

Hoe dan ook.

Ik vraag mij al zulk soort zaken af: ben ik te politiek correct opgevoed? Stond ik te ver vooraan bij het uitdelen van gezond verstand? Voel ik mij teveel verbonden met andere mensen; gewoon omdat het mensen zijn?

Ik snap, dit is allemaal niet zo leuk en grappig om te lezen, maar politiek correct is nou eenmaal niet altijd vermakelijk. Het is wel correct. Zoals ook wel: Goed. (bekend van de tegenstelling Goed & Fout)



P.s. voor praktijkvoorbeelden wil ik u graag verwijzen naar om het even welk internetforum, winkelstraat, kantoor, studentencafé, voetbalkantine, buurtsuper en De Telegraaf.

No comments:

Post a Comment