Sunday, May 24, 2009

LAMsterdam

Waar de meeste mensen klaarblijkelijk positief reageren op de grootschalige reklamecampagne van de gemeente Amsterdam: I AMsterdam, moet ik bekennen dat ik er op gezette tijden een beetje moedeloos en geïrriteerd van wordt.

Niet alleen stoort de kaalslag van alles wat Amsterdam zo mooi en gezellig maakt me, daar komt nog bij dat de stad volhangt met een grote verzameling oerlelijke merchandise. Ook heeft een geflipte, doorgegesnoven reklame eikel het nodig gevonden om een aantal grote rood en witte letters op het Museumplein te plaatsen. Ik kan u objectief meedelen: daar wordt dat plein niet mooier van.

Tevens is mij opgevallen dat bij elke semi-feestelijke gelegenheid (Koninginnedag, Kerstmis, Et cetera), de stad volgeplakt wordt met posters die de voorgenomende gelegenheid aanprijst onder het mom van in Amsterdam gaat het er leuker aan toe.

Nou komt het misschien als een schok voor u, maar: dat wisten wij al. Waarom zulke posters dan in Amsterdam zelf hangen, dat mag Joost weten. Daarnaast weet namelijk de rest van Nederland (en de rest van de wereld) ook al dat het hier leuker is, want bij elke fuif, feest of instuif komt men massaal binnen onze ring, om zich daar vervolgens klem te zuipen en het verkeer te ontregelen door niet om te kijken en op een fiets te stappen.

Want, laten we wel zijn, de Amsterdam ervaring is niet een gestroomlijnde, hippe, culturele ervaring, maar eerder: LAMsterdam. Voor dit waanzinnige concept - openbare dronkenschap - wordt al jaren fors mond op mond reklame gedaan, dus om naast mensen aan te sporen om hier de shit te komen slopen, mag wat mij betreft zo'n prijzige reklamebullshit wel aan de hoofdstad voorbij gaan.

Overigens (nu we toch aan het klagen zijn) voor lezers buiten de ring, ik neem voor het gemak aan dat u in uw eigen kleine klotedorpje niet overal uw afval op straat flikkert (want dan zegt de buurman of dominee er iets van), en ik wil dan ook vragen om dat als u bij ons op bezoek bent dat ook achterwege te laten.

Hoe dan ook. Ik wil dan ook bij deze een petitie beginnen met als doel dergelijke aanprijzingen te bewaren voor bijvoorbeeld steden als: BETERneuzen, HEERLIJKHeerlen, ONTROERmond, FLUtrecht of VERROTTErdam.

1 comment:

  1. die amsterdammers gooien zelf ook altijd troep op straat en pissen tegen de gevels. Ze denken altijd dat "de anderen" boeren zijn !! Tot ze ouder worden, dan gaan ze fietsen in de natuur !!! en koffie drinken in die "klotedorpjes" omdat het zo gezellig is.

    ReplyDelete