Friday, August 21, 2009

Komt Een Actrice Bij De Vergissing Van Haar Leven

Lieve Carice,


Ik moet iets bekennen. Zoals zovelen met mij waarschijnlijk, brand ik al jaren een klein kaarsje in mijn hart voor jou. Sinds Suzy Q zie ik je niet alleen als een van de meest betoverende actrices die ons kikkerlandje ooit heeft voortgebracht, maar ook als de vaandeldrager van de filmische glamour en chic. Mooie projecten als Minoes, Zwarte Zwanen en Alles is Liefde deden mij alleen maar smachten naar meer en hebben ervoor gezorgd dat de kloof tussen de concurrentie (Halina, Nadja, Rifka en Kim, ik heb het tegen jullie) alsmaar groter en groter is geworden.


Later kwam ook de doorbraak met Zwartboek en Valkyrie, de wereld begon zich langzaam aan je voeten te plaatsen. En zoals een lens over jouw jukbeenderen of kaaklijn beweegt, hoe jouw blauwe ogen betekenis kunnen geven aan wat voor navrante regels tekst, doet iedereen smelten.


Maar ondanks alle lof en bewondering en kalverliefde van mij, wil ik het toch ook even hebben over een recente carrièrestap. Zo ben je momenteel bezig met de verfilming van het boek Komt Een Vrouw Bij De Dokter van Kluun en ik heb hier zeer mijn twijfels bij.


Zo is dat boek het meest platte, lelijke, proletarische, lukraak verzamelde hoeveelheid letters die er ooit door een populistische klootzak bij elkaar geraapt zijn. Naast het verzamelde werk van professionele kuttenkop Heleen van Royen is dat vod de grootste belediging voor de collectieve intelligentie en morele integriteit van de Nederlandse lezer. Dat boek bestaat uit de volgende elementen slash literaire technieken: een flinterdun kutplot, bewandeld door de sufste, minst tot de verbeelding sprekende klootzakken. Oh, en voetbaluitslagen, die staan er ook in - geniaal stukje vernieuwing, overigens.

Tevens, het karakter dat de eer heeft door jou vertolkt te worden is de meest grove belediging voor elke vrouw die ooit een originele gedachte heeft gehad. Nu was ik al niet optimistisch over de gemiddelde emancipatiegraad die hier in Nederland heerst, maar het feit dat zo ongeveer elke vrouw met ogen dat vod gelezen heeft zonder in het ziekenhuis opgenomen te worden wegens levensbedreigende kotsneigingen spreekt boekdelen voor de staat van het land. Hier wil je toch niet aan bijdragen?

Als klap op de vuurpijl wordt de film geregisseerd door Reinout Oerlemans. Deze man is schier verantwoordelijk voor lelijkheid in de wereld. Nimmer is hij kunnen betrappen op iets wat had kunnen bijdragen aan wat voor cultuur dan ook. Hij organiseert het vermaak voor de schapen, opdat zij rustig weer kunnen grazen, dus wat dat betreft past hij dan weer wel bij dhr. Kluun.


Ben je misschien bekend met de uitdrukking: 'De mooiste bloemetjes groeien aan de rand van de afgrond?', Carice?

Ik stel mij zo voor, dat om de hoek bij Mordor er een Grand Canyon-achtige situatie zich voordoet. Langs een onvoorstelbaar steile rotswand glooit een onherbergzaam paadje. Het weer is apocalyptisch en de donderwolken zijn niet van de lucht. Op één maagdelijk plekje groeit een perfecte orchidee in een miraculeus windstilte gebied. Langzaam lopen twee afstotelijke trollen het pad op, onder het luid gekraak van brekende, door de zon gebleekte botten, onder de lompe, onherroeppelijke trollenpoten. Deze botten zijn van Couperus, Bordewijk, Biesheuvel, van Ischa Meijer, Peter van Ingen, Theo van Gogh. De van bloed druipende, vette vingers van de trollen grissen de orchidee met wortel en al uit de grond en brengen haar naar een kale, stinkende fabriekshal, waar onder het toeziend, brandend oog van Sauron er duizenden plastieken kopieën gemaakt worden, om door alle andere trollen van het land in een vaas zonder water geplaatst te worden.


Dus, lieve Carice, ik sméék je, ren weg! Ik snap, óók jij moet de huur betalen, maar dit kan anders! Vlucht uit die film! Bel Alex van Warmerdam en vind een rustig plekje in de zon, met af en toe een bui, en groei uit tot de Meryl Streep van de lage landen, in plaats van een Elizabeth Taylor van Hilversum, plastic en geleefd.


Ik verblijf, jouw bewonderaar,

Binnen De Ring.

2 comments:

  1. Schrijft Een Jongeman Hier Zonder Vergissing De Beste Column Van Zijn Leven ? De vorige was ook wel erg goed.

    ReplyDelete